|
Sida 1 av 1
|
[ 16 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
al-Fariq
|
 Imam Malik
Assalamu aleykum!
Jag höll på att läsa Imam Maliks (r.a.) biografi på den här sidan: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... Malik.html och stannade vid den här texten:
Citera: It is reported in ad-Dibaj that "Malik used to come to mosque and attend the prayers, Jumu'a, and funerals, visit the sick, and sit in the mosque; and his Companions would join him there. Then he ceased to sit in the mosque. He did not attend funerals but would go to his companions and console them. Then he ceased doing even those things. He did not attend the prayers in the mosque or go to Jumu'a or go to console anyone. But he continued to see people until he died." Most people agree that he died in 179 AH, on the night of the 14th of Rabi' ath-Thani, at well over eighty years of age.
Vad egentligen innebär det?
Wasalaam
|
| lör jan 12, 2008 9:49 |
|
 |
|
bouhamza
|
 Re: Imam Malik
al-Fariq skrev: Assalamu aleykum! Jag höll på att läsa Imam Maliks (r.a.) biografi på den här sidan: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... Malik.html och stannade vid den här texten: Citera: It is reported in ad-Dibaj that "Malik used to come to mosque and attend the prayers, Jumu'a, and funerals, visit the sick, and sit in the mosque; and his Companions would join him there. Then he ceased to sit in the mosque. He did not attend funerals but would go to his companions and console them. Then he ceased doing even those things. He did not attend the prayers in the mosque or go to Jumu'a or go to console anyone. But he continued to see people until he died." Most people agree that he died in 179 AH, on the night of the 14th of Rabi' ath-Thani, at well over eighty years of age. Vad egentligen innebär det? Wasalaam
Assalamu Alaykum
Muhamed Abu Zahra (som texten ar hamtad ifran) berattar att Imam malik, Allah yarhamuh, blev sjuk mot slutet av sitt liv och pga detta flyttade sina lektioner till sitt hus hellre an moskeen. Enligt en del historiker av den anledningen att hans sjukdom gjorde det svart for honom att behalla rituell renhet. Han fick gradvis mindre och mindre mojlighet att vara i moskeen, men han slutade aldrig att tjana Gud genom att han forsatte ta emot besokare som fick lara av honom i hans hem.
_________________ "Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
|
| lör jan 12, 2008 22:19 |
|
 |
|
al-Fariq
|
Barak Allahu feek, bror! Nu förstår man lite mer.
Sedan hade jag en till fråga angående en annan text, som du kanske kan svara på:
Citera: From Ja`far ibn `Abd Allah: "We were with Malik when a man came and asked him: ‘O Abu `Abd Allah! "The Merciful is established over the Throne" (20:5): how is He established?’ Nothing affected Malik as much as that man’s question. He looked at the ground and started prodding it with a twig he held in his hand until he was completely soaked in sweat. Then he lifted his head and said: ‘The "how" of it is inconceivable; the "establishment" part of it is not unknown; belief in it is obligatory; asking about it is an innovation; and I believe that you are a man of innovation.’ Then he gave an order and the man was led out."
Utifrån det här verkar det som att Imam Malik (r.a) var en hård man. Hur var han egentligen som en man?
|
| sön jan 13, 2008 14:05 |
|
 |
|
bouhamza
|
Citera: Utifrån det här verkar det som att Imam Malik (r.a) var en hård man. Hur var han egentligen som en man?
Imam Malik, radiallahu ta'ala anh, ogillande mycket fragande och att ga in djupt i saker (utan orsak).
Bl.a sa berattas det att han en dag fick besok av nagra som rest till Medina for att fraga honom om en viss fraga. Imam Malik horde pa dem och fragade: Har denna sak hant? De svarade: Nej. Imam Malik sade da, Atervand till erat land och kom tillbaka och fraga mig nar det har hant!
Nar det galler fragan om Allahs tron sa ar den klassiska ortodoxa hallningen "bila kayf" (ung. utan [att fraga] hur) och det var det Imam Malik ville poangtera. Att ens fraga om det ar bidah och ett satt att bjuda in satan.
_________________ "Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
|
| mån jan 14, 2008 22:57 |
|
 |
|
b
|
Citera: Utifrån det här verkar det som att Imam Malik (r.a) var en hård man. Hur var han egentligen som en man?
as-salamu'aleikum
jag det undrar jag också. Utifrån det jag läst om honom får man inte alls intrycket av att han var hård, utan tvärtom mycket känslig, men han var principfast och inte alls rädd att säga sin mening, även inför perosoner omed makt.
Kanske kännarna kan bidra med några anektdoter att berätta som belyser hans personlgihet?
/b
|
| tor jan 17, 2008 14:13 |
|
 |
|
al-Fariq
|
JazzakAllahu khayran
|
| lör jan 19, 2008 23:57 |
|
 |
|
maryam72
|
Bismillah
Imam Malik hyste så hög vördnad för Profetens, sallallahu aleyhi wasallam, hadither, att han aldrig berättade en hadith, eller gav fatwa om han inte var i tillstånd av renhet (hade tvagningen). Isma`il ibn Abi Uways sade: “Jag frågade min farbror Malik om någonting. Han bad mig att sitta ner, gjorde tvagningen, satte sig på soffan och sade: la hawla wa la quwwata illa billah. Han gav aldrig en fatwa innan han sade detta.” Al-Haytham sade: “Jag har hört hur man ställde 48 frågor till Malik, och på 32 av dem svarade han: ‘Jag vet inte.’” Abu Mus`a berättar att Malik har sagt: “Jag brukade inte ge fatwa innan att 70 lärda vittnade om min komptens att ge den.”
Senast redigerad av maryam72 lör mar 06, 2010 22:30, redigerad totalt 2 gånger.
|
| sön feb 28, 2010 18:47 |
|
 |
|
A.N
|
Subhan Allah! Läs mitt pm till dig, det skrev jag direkt innan jag såg det här. Vad fint mashAllah!
|
| sön feb 28, 2010 19:25 |
|
 |
|
N_N83
|
Salaam,
Länken som broder al-Fariq hänvisade till ovan fungerar inte längre.Har ni någon alternativ länk om imam Maliks biografi?
jazakum Allah kheyr.
_________________ I have held many things in my hands, and I have lost them all; but whatever I have placed in God's hands, that I still possess!
|
| lör mar 06, 2010 17:42 |
|
 |
|
b
|
salam aleikum mn kan alltid prova att leta i Damas arkiv http://www.damas.st > Arkiv > Islamiska personligheter
|
| lör mar 06, 2010 17:47 |
|
 |
|
maryam72
|
---------
Senast redigerad av maryam72 ons mar 31, 2010 18:01, redigerad totalt 1 gång.
|
| lör mar 06, 2010 18:13 |
|
 |
|
N_N83
|
Jazakum Allah kheyr kära systrar.
_________________ I have held many things in my hands, and I have lost them all; but whatever I have placed in God's hands, that I still possess!
|
| lör mar 06, 2010 18:42 |
|
 |
|
bouhamza
|
En av de bästa biografierna som finns tillgänglig på engelska över Imam Malik (samt de tre andra) är den som är skriven av Muhammed Abu Zahra. Den är ursprungligen skriven på arabiska. På svenska finns tyvärr inget djupare verk ännu.
-Al Qubrusi
|
| sön mar 07, 2010 16:07 |
|
 |
|
maryam72
|
---------
Senast redigerad av maryam72 ons mar 31, 2010 18:01, redigerad totalt 1 gång.
|
| sön mar 07, 2010 17:10 |
|
 |
|
b
|
Assalamu alelikum Aisha Bewley's site ar flyttad till virtualave.net Biografin över Imam Malik finns nu på: http://bewley.virtualave.net/Malik.htmArtiken finns nu även på http://damas.st under Arkiv > Islamiska presonligheter > Imam
|
| mån mar 08, 2010 16:42 |
|
 |
|
N_N83
|
Underbart! Ska läsa igenom hans (r.a) biografi ordentligt nu inshaAllah.
Jazakum Allah kheyr.
|
| mån mar 08, 2010 20:38 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 16 inlägg ] |
|