Re: Shaykh Said Ramadan al-Bouti
umm mohammed skrev:
Salaam
Jag håller med dig i det du skriver men tycker inte det passar in på honom, Allah yahfaduhu
Assalamu aleikum
Vad menar du med att det inte "passar in på honom"?
Sheikh Sa´id Ramadan al-Bouti har sagt så mänga fina saker.
Och han har ett underbart språk masha Alah!
Han är en förkämpe för Ahl al-Sunna wa Jama´a och hans insatser mot al-La-madhhabiyya kan knappast underskattats - han har skrivit två böcker om detta, förutom otaliga föresläsnigar, inte att fö®glömma den historiska debatten mot al-Albani.
Han har en äkta kärlek för Profeten Muhammad (sallAllah aleihi wa sallam) som lyser som både förebild och sinnebid för den folkliga kärleken till honom (s) som man finner i Sham.
Detta är bara några av hans företräden.
Vad gäller tasawwuf, så intog han tidigare en rätt distansierd hållning, men har med ären kommit närmare. Jag vet inte när denna intervju gjordes - och jag förstår inte varför du - av allt det fina och kloka han sagt - valt just detta?
Det han faktikst säger är att han inte tagit en Sheikh därför att han inte funnit någon som Sayyidyna Sheikh Abdul Qadir, och han han inte tillåter att någon kysser hans hånder, eftersom inte ens Sayyiduna Sheikh Ahmad al-Rifa´i tillät det.
Jag vet inte vad som "passar in" på Sheikh Ramadan al-Bouti, eftersom jag inte kan läsa hans inre. Däremot vet jag vilka strängar det slår an hos en del andra personer - det var vad jag beskrev - eftersom jag bevittnat sådana reaktioner.
Vad gäller nödvändigheten att följa en vägledare, vare sig man finner en som är kamil eller ej, så har det diskuterasts i litteraturen. Det har bl.a. sagts at al-Murshid al-Kamil inte finns - men behovet av en murshid kvarstår, så i det fallet har man inget annat val än att följa den som inte är kamil.
Och vad gäller att kyssa händerna på personer som förtjänar aktning, så finns det dokumenterat att man kysst inte bara deras händer, utan deras fötter, och sulorna på deras skor - och skulle jag träffa Sheikh Ramadan al-Bouti så skulle jag kyssa hans händer

Hafizhahu Allah ta3ala wa tawwala ´umrahu wa naf´ana bihi.