Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: sön sep 05, 2010 21:17

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Shaykh Said Ramadan al-Bouti 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Shaykh Said Ramadan al-Bouti
(bis)
Shaykh Said Ramadan al-Bouti (Allah yutawwil umruhu) i en intervju på TV Han är en så fin och ödmjuk människa mashAllah. En otrolig gåva att få lyssna på honom, blev så berörd av detta klipp.

lör maj 15, 2010 22:01
Profil WWW

Inlägg Re: Shaykh Said Ramadan al-Bouti
Jag tycker om Sheikh Said Ramadan al-Bouti på många sätt, men inte det han säger i det här inlägget. Han säger att han inte är murid till någon Sheikh, därför att han inte funnit Sheikh som är som Sayyiduna Abu al-Qadir al-Jilani.

Det är en ganska vanlig ursäkt hos personer som inte är beredda att överlämna sig till en murshid. De säger att om de bara kunde finna al-Sheikh al-Kamil, så skulle de ögonblickligen äverlämna sig åt honom. Det ar inte ett tecken på ödmjukhet, utan ett spratt från ett nafs som motsätter sig tanken att bli ledd av en annan person. Om de ansträngde sig skulle de finna vad de söker. Så blir de stående vid stranden och kommenterar fiskarna i vattnet, istället för att själv dyka i.

Citera:
( واعـلم بـأن طـريق الـقوم دارسـة وحال من يدعيها اليوم كيف ترى )

شرع الشيخ رضي الله تعالى عنه يشوق السالك إلى طريق أهله، ويخبرهم أن طريقهم دارسة، وحال من يدعيها اليوم كما ترى في الفترة حتى كادت الهمم تكون من الطلب آيسة، وهكذا شأن طريق القوم لعزتها، كأنها في عصر مفقودة، ولا يظفر بها إلا الفرد بعد الفرد، وهذه سنة معهودة، وذلك أن الجوهر النفيس لا يزال عزيز الوجود، يكاد لعزته يُحكَم بأنه ليس موجود، والطريق أهلها مخفية في العالم خفاء ليلة القدر في شهر رمضان، وخفاء ساعة الجمعة في يومها حتى يجتهـد الطالب في طلبه بقدر الإمكان، فإن من جـَـدَّ وَجَـدَ، ومن قرع الباب ولـَـج.

"...Vägens folk är dolda i denna värld så som Laylat al-Qadr är dold i månaden Ramadan, och stunden på fredagen (då bönen besvaras) är dold under den dagen, för att den som söker ska anstränga så mycket han kan. Ty den som anstränger kommer att finna, och den som knackar på därren kommer att komma in."

Ur Sayyidi 3Unawan al Tawfiq, sharh Qasdiati Sayyidi Abi Madyan "Ma ladhdhatu al'3aishi" li-Ibn 3ata Allah al-Iskandari

sön maj 16, 2010 19:03
Användarvisningsbild

Salaam

Jag håller med dig i det du skriver men tycker inte det passar in på honom, Allah yahfaduhu

sön maj 16, 2010 20:31
Profil WWW

umm mohammed skrev:
Salaam

Jag håller med dig i det du skriver men tycker inte det passar in på honom, Allah yahfaduhu

Assalamu aleikum

Vad menar du med att det inte "passar in på honom"?

Sheikh Sa´id Ramadan al-Bouti har sagt så mänga fina saker.

Och han har ett underbart språk masha Alah!

Han är en förkämpe för Ahl al-Sunna wa Jama´a och hans insatser mot al-La-madhhabiyya kan knappast underskattats - han har skrivit två böcker om detta, förutom otaliga föresläsnigar, inte att fö®glömma den historiska debatten mot al-Albani.

Han har en äkta kärlek för Profeten Muhammad (sallAllah aleihi wa sallam) som lyser som både förebild och sinnebid för den folkliga kärleken till honom (s) som man finner i Sham.

Detta är bara några av hans företräden.

Vad gäller tasawwuf, så intog han tidigare en rätt distansierd hållning, men har med ären kommit närmare. Jag vet inte när denna intervju gjordes - och jag förstår inte varför du - av allt det fina och kloka han sagt - valt just detta?

Det han faktikst säger är att han inte tagit en Sheikh därför att han inte funnit någon som Sayyidyna Sheikh Abdul Qadir, och han han inte tillåter att någon kysser hans hånder, eftersom inte ens Sayyiduna Sheikh Ahmad al-Rifa´i tillät det.

Jag vet inte vad som "passar in" på Sheikh Ramadan al-Bouti, eftersom jag inte kan läsa hans inre. Däremot vet jag vilka strängar det slår an hos en del andra personer - det var vad jag beskrev - eftersom jag bevittnat sådana reaktioner.

Vad gäller nödvändigheten att följa en vägledare, vare sig man finner en som är kamil eller ej, så har det diskuterasts i litteraturen. Det har bl.a. sagts at al-Murshid al-Kamil inte finns - men behovet av en murshid kvarstår, så i det fallet har man inget annat val än att följa den som inte är kamil.

Och vad gäller att kyssa händerna på personer som förtjänar aktning, så finns det dokumenterat att man kysst inte bara deras händer, utan deras fötter, och sulorna på deras skor - och skulle jag träffa Sheikh Ramadan al-Bouti så skulle jag kyssa hans händer :-)

Hafizhahu Allah ta3ala wa tawwala ´umrahu wa naf´ana bihi.

fre jul 23, 2010 1:55
Användarvisningsbild

wa alaykuma salaam wa rahmatullahi wa barakatuh

Shaykh Said Ramadan al-Bouti 'ala 'ayni wa 'ala rasi
Jag delade med mig av det här klippet för att jag blev väldigt berörd av det han berättade om våra föregångare och också hans egna tillstånd.
Skulle jag svara på alla frågor och dina funderingar så skulle inlägget bli något annat än vad jag tänkte från början.
I efterhand kan jag förstå att det han säger kan missuppfattas av någon som inte är så insatt. Man vill ju inte att någon Zainab ska sitta hemma och tro att tasawwuf har dött och att det var något som bara fanns förr i tiden.
Jag förstår vad du skriver, förutom:
Citera:
Det har bl.a. sagts at al-Murshid al-Kamil inte finns - men behovet av en murshid kvarstår, så i det fallet har man inget annat val än att följa den som inte är kamil.

och det hoppas jag vi kan ta privat över en kopp kaffe och mörk choklad :)
Blir problematiskt att diskutera på ett forum när vi lever i en tid då både istighfar och salla ala nabi salawat är försummat.

Citera:
Hafizhahu Allah ta3ala wa tawwala ´umrahu wa naf´ana bihi.

Amin amin

fre jul 23, 2010 20:08
Profil WWW

Bismi Allah

Bästa siraboken som finns på engelska kan nu bestqllas från Kitaabun:

http://kitaabun.com/shopping3/product_i ... ts_id=1676

Fiqh al-Sirah al-Nabawiyah
The Jurisprudence of the Prophetic Biography
& A Brief History of the Rightly Guided Caliphate (2007 Edition)
By Dr M Sa'id Ramadan al Buti
Translated by Nancy Roberts
Revised by Anas al-Rifa'i
Hardback 672 Pages
Dar Al-fikr, Damascus, Syria
ISBN 1-57547-964-8

lör aug 07, 2010 11:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]