Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: fre sep 10, 2010 21:03

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
 Innebörden 
Författare Meddelande

Inlägg Innebörden
Hejsan! Har kikat runt lite på forumet och måste säga att detta verkar vara ett riktigt trevligt sådant!
Jag kan inte hitta ett bättre ställe än detta för att fråga lite om denna symbolen:

Bild

Jag har läst runt lite och jag har förstått att det betyder "fred". Är själva symbolen i sig (syftar på själva duvan) något som har cikulerats i någon speciell krets?
Skulle verkligen uppskatta ifall någon kunde berätta lite mer om denna symbol.

Tack i förhand! :)

MVH / Simon

Senast redigerad av Simon sön mar 07, 2010 0:04, redigerad totalt 1 gång.

lör mar 06, 2010 23:59
Profil Skicka e-post
Inlägg Re: Innebörden
Simon skrev:
Hejsan! Har kikat runt och läst lite och måste säga att det är ett riktigt trevligt forum!
Jag skulle vilja veta lite mer om den här symbolen:

Bild

Jag har läst runt lite och jag har förstått att det betyder "fred". Är själva symbolen i sig (syftar på själva duvan) något som har cikulerats i någon speciell krets?

MVH / Simon

MashaAllah bästa forumet och känn dig välkommen Simon!!

Och vilken vacker bild mashaAllah! väntar tålamodigt på svar från någon inshaAllah tillsammans med dig för blev nyfiken nu jag också

sön mar 07, 2010 0:02
Användarvisningsbild

Hej Simon

Kul att du har hittat hit. Vad jag har lyckats se står det Hubb wa salaam vilket betyder kärlek och fred. Vet inte om symbolen har någon speciell betydelse.

sön mar 07, 2010 0:22
Profil WWW

Tack för svaret!

"Kärlek och fred" Väldigt vackert! Är det svårt att urskilja vad som står?

I gamla testamentet i bibeln så vet jag att duvan symboliserar mycket (Noas ark är duvan väldigt centralt förekommande), så som tro, hopp, kärlek med mera. Har duvan en liknande innebörd i koranen?

Vad tror ni, är duvan en världsbild för fred, oavsett religion?

Tack!

sön mar 07, 2010 0:31
Profil Skicka e-post
Citera:
Vad tror ni, är duvan en världsbild för fred, oavsett religion?

Bismillah

Vad jag har förstått så oavsett religion och del av värden och oavsett land så verkar den vita duvan vara en internationell bild och ett tecken för fred för tex på internationella fredsdagen för FN så ritar barn runtom i hela världen duvor med en olivkvist i munnen och släpper vita ballonger i luften som symboliserar en duva alhamdulillah

jag är dock ny muslim och kan inte Koranen utantill så kan faktiskt inte säga om det står om duvor i Koranen men inshaAllah så får du fina svar från dom som har mer kunskap på denna sida, finns många brödrar och systrar här med massor av fin kunskap

vilken fin tråd detta är!! och såna här saker är nyttiga att veta :D

sön mar 07, 2010 12:37
Men sen så ser man mycket vacker konst både religiös och oreligiös där själva budskapet man vill framföra står skrivet och sen lägger man till "tecken" och "krumelurer" för att få det att likna ett djur eller liknande för att försökna bilden så kan ju vara fallet tex med denna duva att själva texten som tex umm mohammed skrev
Citera:
Hubb wa salaam vilket betyder kärlek och fred
är basen och sen så har personen tänkt på att dessa ord hör ju ihop då med en vacker duva och lagt till :D

men detta är inget en muslim skulle tex ha på väggen för bilder är inte tillåtna i ett muslimskt hem för änglarna kliver inte in i ett hem med bilder och vi muslimer vill ju ha våra änglar med oss överallt för att vem annars ska skriva ned allt bra och dåligt vi gör alhamdulillah men vacker bild är det!!

sön mar 07, 2010 12:42
Användarvisningsbild

Simon skrev:
Hejsan! Har kikat runt lite på forumet och måste säga att detta verkar vara ett riktigt trevligt sådant!
Jag kan inte hitta ett bättre ställe än detta för att fråga lite om denna symbolen:

Bild

MVH / Simon

Hej Simon:

Lite till:

Om Mamoun Sakkal:

http://www.sakkal.com/MamounSakkal.html

http://www.sakkal.com/Graphics/cards/gr ... rd906.html

Bild

Bild

Bild

http://www.sakkal.com/Graphics/Eid02_order.html

HTH
:)

sön mar 07, 2010 13:02
Profil Skicka e-post WWW
Tahiri Faqeer skrev:
Simon skrev:

Bild

MVH / Simon

Hej Simon:

Lite till:

Om Mamoun Sakkal:

http://www.sakkal.com/MamounSakkal.html

http://www.sakkal.com/Graphics/cards/gr ... rd906.html

Bild

Bild

Bild

http://www.sakkal.com/Graphics/Eid02_order.html

HTH
:)

MashaAllah! vad skulle vi göra utan dig och den fina kunskap allah subhana wa taála belönat dig med? Jazak allahu khayran

sön mar 07, 2010 13:23

Ett perfekt svar på min fråga! Bilden blir ännu vackrare när man vet innebörden och bakgrunden till den!

Tack så väldigt mycket!

sön mar 07, 2010 13:24
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

MashaAllah så vackert,så vackert!!

sön mar 07, 2010 13:37
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]