Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: sön sep 05, 2010 21:16

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Fasta vid graviditet? 
Författare Meddelande

Inlägg Fasta vid graviditet?
Selam!
Ramdan närmar sig och den 11 augusti är det dags.
Jag gjorde graviditetstest idag som visade att jag är gravid.
Troligen i vecka 5.

Dagarna är ju väldigt långa nu vilket innebär att man ska fasta ca 17 timmar.
Detta kommer bli mitt första barn och jag vet inte om jag ska fasta??
Vad säger islam om detta?

Vill gärna ha referenser till det ni säger.

Har ni själva varit gravid och fastat? Hur gick det?
Vad skulle ni göra i min situation?
Tacksam för svar.

tor jul 29, 2010 16:43
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Fasta vid graviditet?
(sl)

Kommer inte med svaret nu men måste bara gratulera :D Alltid så kul att höra,må Gud välsigna barnet kära syster,Alf mabrouk!

tor jul 29, 2010 17:01
Profil Skicka e-post

(sl)

Enligt shaf'i skolan:
Citera:
En kvinna som ammar ett barn eller är gravid och som befarar att hon själv eller barnet ska ta skada av att hon fastar kan välja att inte fasta, men om hon befarar att bara barnet ska ta skada måste hon ge fidya* och ta igen den missade fastedagen. Om hon befarar att bara hon själv ska ta skada eller att både hon och barnet ska fara illa, behöver hon bara ta igen den missade
fastedagen utan att ge fidya.

*Fidya motsvarar c:a 700 gram av basfödan i det land man befinner sig och ska ges till fattiga och behövande som är berättigade till zakat. Om man missat två dagar ger man 1400 gram, osv.

Klippt och klistrat från ett dokument vi fick vid en lektion där föreläsaren var Imamen på forumet.

Följande källor anges i dokumentet:
Tuhfatu ’l-Muhtaj, ’Umdatu ’s-Salik, Bushra ’l-Karim, at-Taqrirat as-Sadida och Nayl ar-Raja

Edit: glömde att gratta :) Mabrouk

tor jul 29, 2010 17:25

Tack..
jag har läst så mkt olika..
en del källor säger att man inte behöver ta igen fastan om man inte fastar eftersom graviditet
inte är en sjukdom...

jag är gravid för första gången så jag vet inte om barnet kan skadas av att jag fastar...
har ju ingen erfarenhet..

men känns inte rätt att fasta när dagarna är så här långa och man vet att något växer inom en..
de flesta källor säger att man inte ska fasta om man fruktar att barnet ska bli skadat..
men hur ska man kunna veta det i förväg?? det vet man ju inte..

tack för era gratulationer.. hade helst velat bli gravid efter ramadan så man slapp detta dilemma..
men elhAMDULILLAH.

tor jul 29, 2010 17:38
Användarvisningsbild

Salaamu aleykum!
Må Allah hjälpa dig att känna vad som är rätt för dig! Mina och andra systrars erfarenhet är att det kan gå bra att fasta när man är gravid, speciellt i mitten av graviditeten, i början och o slutet brukar det vara svårare. Om du inte är helt säker på vad du ska göra kan du alltid prova att fasta när ramadan börjar, var rädd om dig och lyssna på din kropp!
Må Allah välsigna ditt barn och dig genom barnet och underlätta graviditeten och förlossningen! Amin!

fre jul 30, 2010 11:09
Användarvisningsbild

Salam syster.

Grattis till det första barnet :) Jag var också gravid förra året när ramadan började, jag kände direkt att jag inte kunde fasta för att jag blev yr och mycket trött när jag inte fick i mig nåt. Så lyssna på din kropp och se vad som är bäst för dig.Känn ingen press på att du måste fasta trots att du inte kan för Gud är alltid barmhärtig och underlättar allt för oss.

Jag frågade Imamen här på forumet ang. dagar som man missat om man varit gravid och han svarade så här:

Citera:
Om man har missade fastedagar från en tidigare Ramadan, och har haft möjlighet att ta igen dem, men utan giltig ursäkt* underlåtit att göra det innan nästa Ramadan infaller, måste man – utöver att ångra sig och ta igen dessa dagar – ge fidya för varje missad dag.

Fidya motsvarar c:a 700 gram av basfödan i det land man befinner sig och ska ges till fattiga eller behövande som är berättigade till Zakat. Den dominerande åsikten i shafi'i-skolan är att fidya måste bestå av basföda. Det är alltså inte tillåtet att ge pengar istället. Jag återkommer med fler detaljer om fidya och zakat al-fitr inom de närmsta dagarna in sha Allah.

* Om man har en giltig anledning att inte ta igen dessa dagar, som när man t.ex. reser, ammar eller är sjuk under hela året, är det tillåtet att skjuta upp fastan så länge det giltiga skälet föreligger, även om det skulle finnas kvar i flera år. Har man haft en giltig anledning att inte ta igen dessa dagar, är det tillräckligt att fasta de dagar man missat och man måste inte betala någonting. (Reliance of the Traveller)

Glömska och brist på kunskap anses också vara giltiga anledningar, och man behöver därför bara ta igen de fastedagar man missat utan att betala någonting om man underlåtit att ta igen dagar från en tidigare Ramadan p.g.a. glömska eller brist på kunskap. (I'anat at-Talibin)

sön aug 01, 2010 20:43
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]